Apa Kelayakan Dia Pakai Jubah Tu. Persoal Datuk Siti Pakai Jubah Konvo, Ini Jawapan Padu Netizen

Baru-baru ini tular sebuah video Dato Siti mengenakan jubah konvo pada majlis konvokesyen ASWARA ( Akademi Seni dan Warisan). Sememangnya Datuk Siti atau lebih mesra dengan panggilan Tokti tetap kelihatan manis dan cantik apabila memakai jubah konvo.

Skrol ke bawah untuk lihat video di hujung artikel

erdahulu, memetik laporan Utusan, penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza Tarudin dilantik menduduki kerusi Ahli Lembaga Pengarah (ALP) Akademi Seni Dan Warisan (Aswara) berkuat kuasa 1 Ogos lalu.

Bagi penyanyi yang masyhur dengan lagu Cindai dan Jerat Percintaan itu, pelantikan yang dibuat oleh Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Mohamaddin Ketapi itu merupakan satu penghormatan.

Sementara dalam sebuah video yang dimuat naik oleh pengguna IG bernama Fadzoner, beliau telah menulis kapsyen berikut;

” Dato Seri Siti Nurhaliza @ctdk dan YB Menteri Kebudayaan berjalan keluar ke Dewan Agung Majlis Konvokesyen Aswara yang ke14 Tahniah! Buat 94 Graduate Aswara yang Konvo hari ni disaksikan Penyanyi No. 1 MALAYSIA dan YB Menteri semoga terus berjaya”

Bagaimanapun rupanya ada cakap-cakap tidak elok di sebalik video Tokti memakai jubah konvo yang tular itu. Terdapat segelintir netizen yang acah tahu serba mak nenek mempertikaikan tindakan Tokti memakai jubah konvo tersebut.

Menurut seorang netizen yang menggunakan profil bernama ‘pdpercydiva’, beliau tidak bersetuju dengan tindakan Dato Siti memakai jubah konvo kerana ia hanya khusus untuk pelajar Universiti sahaja.

” Seriously you should study in university . You wear it like normal dress of event . It a convo robe . It hv sentimental value of academic value in it. Aswara loss it value. All because political power cronyism bring less intelectual people as an expert..” komen netizen tersebut.

Bagaimanapun tidak semua netizen berpendapat sedemikian. Beberapa netizen turut tampil membela Dato Siti dan beranggapan bahawa Dato Siti layak memakai jubah konvo tersebut memandangkan beliau adalah ahli lembaga pengarah ASWARA.

” @khairulfirdausaug1990 Spttnya dia tak blh nk pertikaikan pakaian tu sbb pakaian tu bkn hya dipakai olh org yg ade ikhtisas pendidikan klu dlm kod pakaian jubah dlm mana2 institut pendidikan tinggi klu ssorg tu adelh pemegang amanah dlm institut dia layak berpakaian sebegitu mcm DS CT slh sorg ahli lembaga pengarah ASWARA so spttnya tiada pertikaian lagi pun “

Jom kita baca apa komen netizen di bawah;

1) @pdpercydiva First, fix your English before you speak about academics! Second, don’t be too gullible to think that academics are exclusive to universities. Her 22 years experience in the music industry is far more valuable than any university modules, degrees and doctorates combined. What’s your life achievement to even have the audacity to criticise her wearing the robe! Get a mirror at least if you can’t get a life.

2) Wadeva lah nak kata apa…ASWARA pun pusat pengajian juga..ilmu kesenian. Kenapa..tak layak buat konvo pakai jubah ker?

3) Alhamdulillah. dapat jgk tokti rasa berconvo. yg ni kali ke-2 lah ye? Maaf sy bkn die-hard fan tokti so x follow dia sgt

4) Sentiasa cantik DSCT. kann best dia malu2 je. Bertuah nye my boss jalan sebelah ngan kakit